HelmaTheo.reismee.nl

Dag 12 Koh Samui -Koh phanang 28-10-2012

Dag 12 Koh Samui -Koh phanang 28-10-2012 Om half 7 op en naar het zwembad. Het is al bloody hot. Maar goed. Na een kleine duik : het ontbijt. En op onze taxi naar Koh phanang gewacht. Nou ja taxi en toen boot. Eerst naar de pier en dan met een kleine boot, omdat we de grote veerboot al hebben gehad. Het waren er twee eentje zat vol en wij gingen op de halfvolle. Maar er kwamen geen mensen meer bij. Dus onze halfvolle moest overstappen op de volle. Resultaat een overvolle boot met 99% jongelui voor de full moon party as dinsdag. Gelukkig zitten wij oudjes aan de andere kant van het eiland. Maar als we nog hier zijn wil ik wel gaan kijken. Haha. We kwamen bij onze hut. Hangmat hing al klaar en uitzicht op een lagune, strand en de zee. Niet te vergeten. Zonsondergangen. Haha. Hier houden we het wel vol de komende tijd. Aangezien we niks meer hadden gehad na het ontbijt op ziek naar eten. Wat hier niet zo lang duurt. Weer een tentje gevonden. En weer lekker zitten kanen. Voor de liefhebbers heb ik het recept van Massaman curry gescoord. nam phrik kaeng matsaman. Je moet eerst een pasta maken recept van Madhur 7 rode, gedroogde chilipepers (geweekt) 1 tl witte peperkorrels 1 tl komijnzaad 2 tl korianderzaad stukje van 2,5 cm pijpkaneel 150g sjalot 1 el dunne plakjes citroengras 5 grote of 10 kleine teentjes knoflook in plakjes stukje van 2,5cm verse gember 2 tl kerriepoeder 4 tl laospoeder 1 tl trassi (of 3 ansjovisjes uit blik) 1 tl kurkuma (koenjit) 2 steranijs Week de chilipepers 1-2 uur in 5 eetlepels kokend water. Rooster de peperkorrels, komijnzaad, korianderzaad en pijpkaneel in een pan met dikke bodem op een middelhoog vuur tot ze een geroosterde geur afgeven en een tint donkerder zijn geworden. Laat ze afkoelen en maal ze fijn in een vijzel. Maak een pasta van alle ingredienten: als je alles fijn gaat wrijven in een grote vijzel is het handig alles vast zo klein mogelijk te snijden. Ga je blenderen, dan kun je het wat grover laten. Voeg zo nodig een paar eetlepels (week)water of olie toe en wiebel de blender ruw heen en weer tot “het pakt” en je een mooie, fijne currypasta draait. De currypasta is een week, misschien wel twee weken te bewaren in de koelkast. Of vries ze in kleine porties in, steeds precies genoeg voor één gerecht. Dan het gerecht zelf Het lekkerste is om 1 à 3 eetlepels. Ligt aan hoe sterk je het wilt eerst even op middelhoog vuur in wat olie zachtjes te bakken tot het lekker “gebakken” ruikt. Daarna voeg je kokosmelk (200 à 400ml) toe, proeft en voegt een snufje suiker en scheut vissaus en wat zure tamarinde naar smaak toe. Het meest typische ingredient in massaman curry is aardappel. Normaal gesproken een vastkokende aardappel, die kun je in blokjes gaar koken in deze saus, of eerst in blokjes gaarstomen en dan op het laatst toevoegen. Verder horen er eigenlijk geen groenten in, al zouden wortels best goed passen! En uien Erin zijn ook erg lekker. Meestal gaat er rundvlees in deze curry. Die wordt lang gesudderd in de saus, maar gegrillde plakjes biefstuk kan natuurlijk ook. Variaties zijn: eend, tofu, tempeh, kip, wat je eigenlijk maar wilt. Traditioneel nooit varkensvlees, omdat het een gerecht is van de moslims in Thailand. Finishing touch: Vlak voor serveren altijd even proeven en op zo nodig smaak brengen. Een klein beetje binden kan ook geen kwaad. Daarna je er geroosterde cashewnoten en gefrituurde uitjes (bawang goreng) over. Serveren met rijst. Smakelijk eten allemaal haha. Na met een heerlijk biertje de zonsondergang te hebben bekeken. En nog een tijdje gechilled aan het strand. Nog een kokosavondje werd het met kokossoep en pinacolada en banaan in kokosmelk toe. ik was helemaal ( Coco) nuts toen het bedtijd werd. Haha. Morgen gaan we weer iets doen. Denk ik.